Tuesday, November 29, 2011

Di Kamar Hati Ini




Di kamar hati ini
Ada kehidupan abadi
Yang tersimpan khazanah
Yang teramat bernilai

Namun..
Saat kamar ini hilang cahayanya
Tiada lagi ketenangan
Yang ada hanyalah kegelapan

Aku cuba mencari kembali cahaya yang menerangi kamar hati ini
Aku keluar dari kamar ini
Cuba mencarinya di kamar hati teman-temanku
Tiba-tiba pandanganku menjadi begitu silau
Silau dengan cahaya itu
Aku berasa bahagia kerana telah menemui cahaya yang akan menerangi kegelapan kamar hatiku ini

Namun,
Itu hanyalah sementara
Aku tidak menemui ketenangan dengan cahaya itu
Mungkin kerna cahayanya yang menyilaukan
Pandangan mata hatiku terhadap kehidupan yang abadi mmenjadi kabur dikamar hatiku ini

Kemudian,
Pengembaraan diteruskan
Pelbagai rintangan dihadapi sepanjang perjalanan
Akhirnya..setelah penat mengembara
Aku kembali ke kamar hatiku ini
Pengalaman sepanjang perjalanan memberi kesedaran padaku..

Bahawa..
Cahaya itu masih ada dikamar hatiku ini
Cuma mata hatiku yang tidak dapat melihatnya
Mungkin kerna balasan dosa dan kealpaanku selama ini

Keinsafan mula menyapa diri
Air mata penyesalan gugur dipipi
Betapa banyaknya dosa-dosa dihati
Hingga cahaya hati ini hilang meninggalkan diri..

Mulai saat ini..
Aku bertekad dalam diri
Untuk menyuci jiwa dan hati
Agar cahaya hatiku kembali menerangi kamar hati ini
Aku kembali merenung ke dalam diri
Mencari erti kehidupan yang hakiki

Kini..
Ku telah temui cahaya itu..
Ia ada pada tuhanku yang satu
Ketenangan hati mulai hadir
Bahagia mula menyatu
Harapanku  Cuma satu
Aku ingin mati dalam redha dan rahmat tuhanku
Tidak ingin lagi cahaya hati ini pergi tinggalkanku
Moga cahaya ini kekal sepanjang hayatku
Sehingga aku bertemu tuhanku yang satu...

No comments:

Post a Comment