Friday, October 7, 2011

Antara Wajah dan Hati


Peringatan buat diri sendiri..

Antara wajah dan hati. Yang manakah lebih kita jaga? Jika untuk menjaga wajah kita, kita sanggup menghabiskan puluhan malahan ratusan ringgit  demi menjaga kecantikan wajah kita..namun, apakah yang telah kita lakukan untuk mencantikkan hati kita?

Allah tidak memandangkan wajah dan rupa kalian. Namun Dia memandang akan hati kalian. Hati tempat  pandangan Allah. Andai benar kita benar-benar cintakan Allah, marilah kita berusaha mencantikkan hati kita dengan keindahan-keindahan yang menjadi penilaian Allah. Ikhlaskan hati kita. Biarlah hanya redha Allah yang kita kejar dalam hidup ini. Hiasinya juga keindahan budi pekerti dan akhlak yang mulia.

Usah terlalu risau andai kita tidak memiliki wajah yang cantik kerna hati yang cantik akan memancarkan cahayanya di wajah kita. Namun risaulah andai kita punya wajah yang cantik namun hati tidak seindah rupa yang cantik kurniaan Allah. Ingatlah, kita hanyalah makhluk Allah. Segalanya milik Allah. Tiada milik kita. Yang ada pada kita saat ini hanyalah pinjaman dari Dia yang akan dipertanggungjawabkan di akhirat sana. Apa guna wajah yang cantik andai ia hanya menimbulkan fitnah. Biarlah diri kita berbangga andai kita memiliki hati yang cantik. Bukan berbangga dengan wajah yang cantik,namun hati tidak seindah mana. Ingatlah, kita hanyalah pinjaman Allah..mata..mulut..hidung..kaki..tangan..segalanya hanyalah pinjaman dari Dia. Untuk itu,manfaatkanlah ia sebaiknya dengan melakukan perkara-perkara yang mengundang keredhaan dan rahmat-Nya..bukan perkara yang mengundang kemurkaan-Nya. Kerna ia akan dipertanggungjawabkan suatu hari nanti. Saat itu, mulut terkunci kaku, hanya pancaindera yang lain akan bersuara menjadi saksi segala perilaku kita didunia ini.

Sesungguhnya, tiada yang abadi di dunia ini..segalanya bersifat fana..hargailah saat masih diberi ruang dan kesempatan menghirup oksigen di muka bumi ini sebelum segalanya kan  berakhir.

Pesanan ditujukan khas buat diriku yang sering lalai dan alpa..


No comments:

Post a Comment