Wednesday, January 9, 2013

Syukurilah Nikmat M.A.T.A

Assalamualaikum w.b.t
Bismillahirrahmanirrahim
Saya mulakan coretan ini dengan kalimah Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Terima kasih Allah kerna masih mengizinkanku untuk menulis kembali setelah sekian lama tidak mencoret sesuatu di blog ku ini
Jika tidak dengan izin-Nya mana mungkin aku bisa melakukannya
Kerna aku menulis dengan anugerah dan pemberian-Nya
mata..tangan..akal..hati..dan banyak lagi yang sama sekali tidak mampu untukku menyebutnya satu-persatu lantaran terlalu banyak nikmat-Nya

" Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"

Syukurilah dengan setiap anugerah dan kurniaan Ilahi sebelum nikmat itu ditarik kembali..
manusia jarang menghargai apa yang ada pada mereka..hanya setelah nikmat itu ditarik barulah ia merasa betapa berharga dan bernilainya nikmat itu..

Contoh yang inginku berikan adalah dari kisah benar diri ini..

Pernahkah kita merasa betapa berharganya sepasang mata yang diberikan Allah kepada kita?

Tahu tak..tanpa penghilatan yang baik..kita akan menghadapi pelbagai kesukaran dalam menjalani kehidupan  ini..

Saya telah merasai secebis dari  kesukaran itu..kerna saya telah mengalami sedikit masalah penglihatan yang dinamakan Accommodative Insufficiency dimana mata saya tidak dapat untuk memfokus dengan baik dan penlihatan akan menjadi kabur apabila melihat sesuatu secara dekat..jadi, agak sukar untuk saya membaca buku..saya terpaksa menekan sedikit mata saya untuk melihat dengan lebih jelas. Apabila mata saya kerap ditekan dan dipaksa untuk melihat sesuatu dengan lebih jelas, kesannya saya akan mengalami sakit kepala..kadang-kadang rasa sakit itu berpanjangan sehingga saya terpaksa mengambil ubat penahan sakit untuk mengurangkan sedikit rasa sakit itu..namun begitu, saya tahu ini merupakan ujian dari Allah yang pasti tersembunyi hikmah disebaliknya..ada sesuatu yang Dia rancangkan untuk saya..yang baik untuk saya..saya pasti itu..saya berharap sangat saya dapat menamatkan pengajian dengan cemerlang walau  diuji dengan masalah penglihatan ini. Saya tidak mahu menjadikan masalah ini sebagai alasan untuk saya berputus asa dari menggapai kecemrlangan kerna saya mempunyai cita-cita yang besar iaitu saya mahu menjadi Pakar Kanak-Kanak suatu hari nanti..Doakanku..

Syukurilah nikmat mata yang diberikan

Oh Mata
Hadirmu begitu berharga bagi seorang insan
Tanpamu gelaplah kehidupan seorang manusia itu
Tidak mampu lagi untuk membaca
Kerna hanya dengan membaca seseorang itu memperoleh ilmu
Ketahuilah bahawa ilmu itu penyuluh kehidupan
Menyuluh cahaya dari kegelapan
Cerahlah masa hadapan bagi seorang manusia
Apabila ilmu menghiasi diri 
Pesan Allah di dalam surat cinta-Nya
BACALAH
Dengan menyebut nama tuhanmu yang menciptakan
(QS 96:1)
Lihatlah..
Begitu pentingnya mata dalam kehidupan seorang manusia
Oleh itu..
Hargailah pemberian Ilahi ini
Yang terkadang, jarang disyukuri..
Namun bila nikmat itu ditarik
Barulah ia terasa berharganya sepasang MATA itu..




No comments:

Post a Comment