Tuesday, August 16, 2011

Cerita Semalam


Semalam..ada cerita yang indah yang berlaku dalam perjalanan hidupku. Aku terasa sangat bahagia. Antara perkara yang membahagiakan aku adalah apabila bersama kanak-kanak. Bagiku, mereka adalah golongan utusan tuhan buat membahagiakan umat. Keletah mereka yang sangt comel menghilangkan gundah gulana dihati yang sedang berduka, menceriakan hari-hari yang suram, membahagiakan hati-hati yang kesepian..kerna mereka adalah anugerah tuhan yang teramat bernilai. Kehadiran mereka menambah seri buat pasangan Adam dan Hawa yang telah mendirikan rumah tangga.

Takdir yang tidak terduga. Sesungguhnya susunan Allah itu sangat cantik. Kita hanya mampu merancang tapi Dia penentu segala. Cerita semalam adalah perkara diluar jangkaan dan rancanganku. Sebenarnya, aku ditawarkan oleh seorang akhwat untuk berkhidmat sebagai fasilitator bagi program remaja dan ramadhan yang dijalankan di sebuah masjid di negeri Pulau Pinang. Aku dengan rela hati menerima tawaran tersebut memandangkan tiada halangan pada waktu itu. Dan memang aku tidak boleh menolak tawaran itu sesuka hati tanpa punya alasan yang kukuh memandangkan gelaran da'ie yang telah diberikan oleh Allah padaku oleh kerna aku seorang muslim yang telah melafazkan syahadah dan perjanjianku padaNya. Tugas ini adalah amanah yang perlu aku pikulkan selagi nyawa dikandung badan.

Dan dalam masa yang sama, seorang akhwat amat memerlukan bantuan seseorang untuk menjaga anaknya kerna seruan dakwah memerlukannya menghadirkan diri dalam sebuah program khusus buat para da'ie dikalangan para pensyarah yang dijalankan di Bangi.

Perasaan serba salah menyelubungi diri. Dilema.

Antara menjadi fasilitator dan babysitter…

Setelah kedua-duanya difikirkan dan ditimbang mana yang lebih utama, keputusan dibuat. Aku memilih untuk menjadi babysitter. Alasannya mungkin kerna jumlah fasilitator  yang ada mungkin sudah mencukupi. Lagi pulak, diri ini dalam keadaan tidak suci ( period)  memandangkan program remaja dan ramadhan itu dijalankan di dalam masjid. Dan terakhir..mungkin kerna jiwa aku lebih dekat dengan kanak-kanak dan ia juga dalam bidangku.

Aku serahkan keputusan ini padaNya. Biarlah Dia menentukan segalanya. Meski tidak pernah mengenali akhwat tersebut, aku nekad dengan keputusan ini. Hanya redha Allah yang ingin ku tuju. Bak kata Prof. Muhaya, sebelum kita melakukan sesuatu, cakap pada diri..Ya Ilahi..redhaMu yang kutuju,kurniakan aku ma'rifat mengenaliMu agar bertambah cintaku padaMu..actually panjang lagi, tapi ayat ni je yang sempat ditangkap ketika mendengar radio siaran ulangan bersama Prof Muhaya pagi tadi. Beliau merupakan antara insan yang menjadi inspirasi hidupku. Dan apa yang aku ingat kata-katanya.." Kalau kita membantu orang yang sangat memerlukan bantuan, Allah akan membantu kita dan memudahkan urusan kita'' kata-kata sakti yang dari mulut beliau sangat positif dan sangat bermakna buatku.

" jangan cari penghargaan manusia, tapi carilah redha Allah dalam hidup kita, nescaya hidup kita akan bahagia.."

"Jangan kejar cita-cita, tapi kejarlah makna hidup"

"Lakukan lima perkara setiap hari..senyum,salam, sopan, santun, sapa"

"Ciri-ciri orang yang gagal..merungut, menyesal, menyalahkan"

"Tiada masalah dalam hidup ini, yang ada hanyalah cabaran"

"Apa yang kita baca,tengok,dengar akan menentukan siapa kita pada masa akan datang"

Banyak lagi mutiara hikmah yang lahir dari mulutnya terjemahan hatinya yang boleh dijadikan panduan dalam hidup kita. Sentiasalah positif dalam hidup kita. Walau apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Tiba-tiba terkeluar topik pulak. Hehe. Tapi takpe..peringatan bersama..semoga ia bermakna..

Keputusan tersebut disambut baik oleh akhwat tersebut. Tapi apa yang merisaukan hatinya adakah anaknya dapat menyesuaikan diri denganku kerna anaknya yang bernama Aleeya itu sangat manja orangnye. Tambah-tambah dengan abinya. Aku hanya bertawakkal. Moga Aleeya dapat menyesuaikan dirinya denganku. Bak pepatah Melayu..Tak kenal, maka tak cinta.

Alhamdulillah..dia dapat menerima kehadiranku sebagai babysitternya dengan baik.

Kami bertolak pada pukul 3 pagi dari Penang. Ketika itu, anak-anak akhwat tersebut masih lena diulit mimpi yang indah.  Ku lihat senyuman terukir dibibir Anas iaitu adik kepada Aleeya. Sangat cute dan comel. Anas yang berusia dalam lingkungan setahun itu tidak banyak kerenah. Hanya akan merengek apabila lapar dan mengantuk.

Pada pukul 4 pagi, pemandu perjalanan selaku suami kepada akhwat tersebut singgah di R&R untuk merehatkan diri dan menghilangkan mengantuk. Yela, drive pagi-pagi buta. Mana tak mengantuk. Kereta yang dipandunya hampir terbabas. Tapi,syukur tidak berlaku apa-apa.  Setelah itu, kami terus bersahur disitu. Pada saat itulah aku mula menyesuaikan diri dengan Aleeya dan bertaaruf dengan lebih mendalam dengan akhwat tersebut selaku ummi kepada Aleeya dan Anas. Aku memanggilnya dengan gelaran Kak Tun. Nama yang sudah sinonim dengan dirinya.

Perjalanan diteruskan sehingga tiba ke destinasi yang ingin dituju. Aku dan Aleeya diletakkan di rumah salah seorang akhwat di Bangi. Aleeya seperti tahu bahawa dirinya akan ditinggalkan. Dia memeluk erat abinya ketika berada di rumah itu. Akhirnya umminya memujuknya dengan membawanya ke bilik atas rumah dua tingkat itu dan memasang rancangan kegemaran kanak-kanak pada hari ini iaitu Upin dan Ipin. Ketika  Aleeya leka menonton kartun kegemaranya, umminya meninggalkannya. Bermulalah episod aku dan Aleeya. Alhamdulillah, dia dapat menyesuaikan diri denganku. Dia begitu teruja dengan rancangan upin ipin walaupun telah berkali-kali  menontonnya. Skrip rancangan itu telah dihafalnya. Meski masih belum pandai berbicara, tapi dia boleh mengajuk sesetengah ayat upin dan ipin. Aku tertawa sendirian melihat telatahnya. Sambil melayan teletahnya aku membaca sebuah novel yang bertajuk  Daun Pun Berzikir karya Taufiq habiburrahman keluaran PTS.

Tidak beberapa lama kemudian, mata terasa semakin berat seperti ada ketulan-ketulan batu yang besar di kelopak mataku ini. Aku lantas berbaring sambil meneruskan pembacaanku. Ketika mata ini hampir terlelap, tiba-tiba Aleeya menghampiriku dan berbaring disebelahku sambil kepalanya diletakkan di atas lengan ku..tak sangka dan terkejut. Memang Aleeya sangat manja. Terharu pun ada. Hehe..sangat sweet bila dikenangkan kembali saat itu. Aleeya memang seorang kanak-kanak yang sangat comel. Dia memiliki sepasang mata yang besar dan sangat indah. Bibirnya pula halus munggil. Pipinya yang gebu dan tembam menambahkan kecomelannya. Aku lantas memeluknya seerat mungkin. Perasaan sayang padanya mula bercambah dalam diri.

Ketika terjaga, dia merengek sekejap. Biasalah..budak-budak bila baru bangun tidur. Mungkin terkejut kot. Aku terus memandikannya dan membawanya turun. Rupa-rupanya ada bibik dalam rumah itu. Dia dengan rela hati, memasakkan bubur nasi untuk Aleeya. Mungkin sebab lapar, Aleeya makan begitu banyak sekali. Dua pinggan bubur dia boleh habiskan. Bukan itu sahaja, nasi pun dilantaknya selepas itu. Susah nak cari budak yang berumur dua tahun makan sebegitu banyak sekali seperti Aleeya. Huhu..aleeya..aleeya..yang tak tahannya, dia tak leh berpisah langsung dengan aku, nak letak pinggan kat dapur pun kena bawak dia sekali. Yang paling susah bila nak masuk toilet, terpaksalah tahan hajat sebab tak nak biar Aleeya tinggal seorang diri.  Manja kan Aleeya.

Dah nak petang, baru ummi dan abi Aleeya datang. Kami terus bergerak ke UKM. Zauj kak Ton menyewa bilik dalam kolej di sana untuk semalam.  Aku rasa agak segan. Yela, aku kan anak dara. Tiba-tiba rasa macam mengganggu pulak pasangan suami isteri tersebut. Aku mula mencari jalan dan idea untuk keluar dari masalah ni.

Lantas keputusan dibuat. Aku ingin bermalam di rumah akhwat. Kebetulan ada rumah akhwat yang berhampiran dengan UKM. Dapat jugak melepaskan kerinduan dengan sahabat-sahabat seperjuangan.

Selepas solat terawikh, aku bergerak ke sana dengan dihantar oleh mereka dan diiringi oleh sahabat baikku yang telah lama menungguku di masjid UKM. Kami mengekorinya dari belakang.

Alhamdulillah..dengan izinNya kami sampai di MT ( nama gelaran buat rumah akhwat tersebut) dengan selamat..satu beban dijiwaku terlerai.

Alangkah bahagianya hati apabila dapat bertemu dengan akhwat yang telah sekian lama tidak bertemu.
Rupa-rupanya ramai akhwat yang bermalam disitu pada hari itu. Sangat seronok. Meski tidak dapat berbual panjang, pertemuan itu sangat indah bagiku.Ia adalah hadiah terindah Allah buatku. Hadiah persahabatan. Hadiah kasih-sayang. Yang didasari atas iman.

" Ukhuwah itu indah andai ia kerna Allah"

Sebelum berpisah, salah seorang sahabatku menghadiahkanku cendehati yang sangat comel. Ada bentuk love. Ia sebagai tanda kasih-sayang dalam persahabatan kami. Terharu sangat..T_T.
Terima kasih ukhti..

Sebelum balik, Kak Tun singgah di sebuah kedai tudung. Ada banyak pilihan tudung yang cantik dan menepati syariat. Kebetulan, aku juga ingin mencari sehelai tudung untuk dipadankan dengan baju raya yang telah dibeli oleh mak cik aku. Alhamdulillah..tudung yang ingin dicari ada disitu. Menepati pilihan hati ini. Banyak juga tudung yang dibeli oleh Kak Tun. Lagipun k. Ton memang menjadi peniaga tudung labuh di Penang. Jadi, dia menyarankan agar tudung yang aku beli dibayar sekali dengan tudung-tudung yang dibelinya agar dapat potongan harga. Agak lama juga kami di dalam kedai itu. Memandangkan Anas sudah menangis, kami perlu cepat-cepat keluar dari kedai itu. Biasalah, kalau orang perempuan bershopping..tak sah kalau tak berjam-jam. Hehe. Orang lelaki memang  kena banyak bersabar la dalam hal ni.

Sepanjang perjalanan pulang, banyak juga yang aku borakkan bersama Kak Tun. Aku dapat mengenalinya dengan lebih mendalam. Dalam pengamatanku, dia memang seorang wanita yang hebat. Meskipun bergelar wanita berkerjaya, tidak menghalangnya untuk aktif dalam dunia dakwah dan tarbiyah. Beliau telah ditarbiyah sejak sekolah lagi. Mungkin kerna usia tarbiyah yang telah matang membawanya menjadi sebegitu disamping bersama suami yang sefikrah. 

Aku panjatkan kesyukuran pada Ilahi atas suratan takdir ini. Banyak yang aku dapat pelajari sepanjang menggalas tanggungjawab tersebut. Ia akan menjadi memori indah dalam hidupku.

Lagi satu perkara yang buat aku terharu adalah, aku dihadiahkan oleh Kak Tun dua pasang tudung. Tudung tu memang tudung yang dicari-cari selama ini. Alhamdulillah…

Kesimpulan yang dapat  disimpulkan adalah..kita merancang, Dia juga merancang..dan sesungguhnya perancanganNya adalah yang terbaik..

Bersyukurlah atas segala nikmat kurniaanNya..bersabarlah atas ujian yang tiba dan redhalah dengan segala ketetapanNya..




Moga kebahagiaan menjadi milik kita..

Rindu sangat kat Aleeya..huhu






No comments:

Post a Comment