Tuesday, August 2, 2011

Bingkisan Ramadhan

Ramadhan..kehadiranmu amat dinanti..setiap tahun kau menziarahi kami,walau Cuma sebulan, namun kehadiranmu amat bermakna dalam kehidupan kami..kau membawa rahmat, ampunan dan barakah yang tidak terdapat pada bulan-bulan yang lain..namun, kau hanyalah wasilah utusan Allah buat hamba-hambaNya yang beriman sebagai tanda kasih sayangNya yang tidak terperi.

Saat kehadiranmu membuka peluang dan ruang untuk kami hamba-Nya melipat gandakan amalan bagi meraih ganjaran yang tidak ternilai disisi Ilahi. Kemuliaanmu membuatkan kami ingin selamanya bersamamu..namun,apakan daya kami sebagai hamba tuhan tidak mampu melepaskan pemergianmu saat masanya telah tiba kau tidak lagi bersama kami..kami akan cuba untuk menghargai setiap detik dan saat kami bersamamu agar kami tidak mejadi orang-orang yang rugi kerna mensia-siakan kehadiranmu.

Ramadhan..kehadiranmu membawa sinar harapan buat kami untuk kami memperoleh ijazah TAQWA disisi Allah..pencapaian tertinggi buat seorang hamba. Namun, dek kerna dunia,kami lupa untuk berusaha mencapai ijazah itu..moga kehadiranmu bisa membakar semangat kami untuk berusaha mencapainya agar ia bisa membawa perubahan yang besar buat kami. Hanya dengan ijazah TAQWA yang mampu menjamin kebahagiaan kehidupan kami didunia dan diakhirat sana..

Ramadan..kau umpama madrasah tarbiyah dalam kehidupan kami. Kau mengajar kami erti kesabaran menghadapai segala cubaan hidup melalui latihan kesabaran kami menahan lapar. Kau mengajar kami agar tidak tunduk pada pujukan hawa nafsu yang sering menggoda keimanan dalam diri. Saat syaitan pula sedang dibelenggu , memudahkan kami untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan yang sering kami lakukan saat kami sering tertewas dengan helah dan tipuan mereka.

Duhai Pemilik Ramadhan..
Berikan kesempatan kepada kami untuk memanfaatkan kehadiran Ramadhan dengan sebaik-baiknya..
Berikan kami kesihatan yang baik agar kami punya kekuatan untuk beribadah kepadaMu dengan sebaik-baiknya..
Berikan kepada kami peluang untuk kami mempergunakan setiap detik pada bulan Ramadhan dengan ketaatan kepadamu..
Berikanlah kepada kami kekuatan hati dan jiwa untuk kami sentiasa istiqamah dan tekun dalam melaksanakan pelbagai ibadah pada bulan Ramadhan dan bulan-bulan seterusnya..sesungguhnya ia adalah medan buat kami untuk kami melatih diri kami dengan amalan-amalan yang dapat mendekatkan diri kami kepadaMu.
Jadikanlah Ramadhan kali ini ramadhan yang terbaik dalam hidup kerna kami tidak tahu adakah masih ada peluang untuk kami bertemu Ramadhan lagi pada masa akan datang.
Amin..kabulkanlah permintaan kami ini ya Rabbi 'Izzati

2 comments:

  1. Adakah ini Ramadhan yg terakhir buat kita??

    Yok kita tingkatkan amal ibadah kepadaNya..Moga ada anjakan dalam diri untuk membuat persiapan yang terbaik ramadhan kali ini..
    agar dapat mendidik jiwa - jiwa menjadi insan yg bertakwa disisiNya..

    Ameen Ya Rabb

    ~Tips in Ramadhan~

    "If you can't do a lot of Ibadah,you can stop doing a lot of sins"

    ReplyDelete