Tuesday, May 15, 2012

Sweet Jaulah...


Bismillah..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Sudah sekian lama diri ini tidak mencoret dalam ruangan dakwah maya  ini..alasan sibuk mungkin sudah tidak relevan lagi untukku berikan,namun ia berpunca dari diri ini yang terkadang tidak efisien dalam menguruskan amanah umur yang Dia berikan padaku..semuanya diberikan 24 jam,tapi sejauh mana seseorang itu benar-benar memanfaatkan waktunya semata-mata untuk mencari redha Ilahi..sama-sama kita muhasabah..

Tujuan coretanku pada kali ini adalah untuk berkongsi tentang perjalanan indah dalam hidupku yang Dia anugerahkan istimewa buatku..

Pada minggu lepas, aku mempunyai beberapa komitmen yang perlu ku penuhi..dan dalam masa yang sama aku terpaksa memilih antara salah satu yang terbaik dan terpaksa mengorbankan salah satu di antara yang terbaik. Memang sukar hakikatnya untuk membuat keputusan lantaran diri ini yang lemah dan hina,tidak tahu apakah yang terbaik buatku. Tapi aku yakin, Dia sentiasa memilih yang terbaik buatku.

Jumaat..aku ditawarkan oleh seorang sahabat untuk menjadi model bagi memperagakan pakaian muslimah di dalam satu program yang sangat menarik dan bermanfaat yang dijalankan oleh Pusat Islam UPSI iaitu program Bicara Wanita yang saban minggu dilakukan pada setiap hari Jumaat yang mulia. Namun pada minggu itu, ia diadakan secara besar-besaran bagi menjalankan kempen Aurat Terjaga Syariat Terpelihara. Apa yang lebih istimewa, program itu menampilkan seorang yang sangat istimewa di hatiku iaitu Ustazah Fatimah Syarha yang semakin terkenal dan mendapat tempat di hati masyarakat yang mendambakan siraman ilmu dan kasih sayang Ilahi. Masih dilema tika itu sama ada ingin memenuhi tawarannya itu atau menolak. Hal ini kerana….

Pada hari sabtu, Program OSC ( One Step Closer) anjuran Pembina Penang telah menjemput wakil dari akhwat UPSI untuk mempromosi UPSI kepada para peserta tersebut. Aku menjadi serba salah untuk menolak pelawaan itu..

Dan dalam masa yang sama, aku diberikan amanah oleh seorang pensyarah untuk mengajar anaknya yang mengalami autisme pada pagi sabtu tersebut…

Mana yang lebih utama????

Confiuse…

Yang mana perlu ku pilih dan yang mana perlu ku tolak??

Setelah memikirkan dengan lebih rasional dan lebih mendalam, aku bertekad dan telah membuat keputusan…

Pagi jumaat itu, aku terus bergerak ke KTMB bagi membeli tiket ke Butterworth..alhamdulillah, masih ada tiket meski agak mahal..ayat-ayat cinta-Nya memberi booster untukku meneruskan tindakan tekadku ini..sebenarnya, pada tika itu aku mengalami sedikit masalah kewangan yang memaksaku untuk sentiasa berjimat-cermat..namun aku yakin dengan janji-Nya, jika kita menolong agama Allah, pasti Dia menolong kita dan meneguhkan kedudukan kita ( 47:7)…

Tawaran untuk menjadi model memperagakan pakaian muslimah terpaksa ku tolak dan memberinya pada mad'u yang sedia untuk menggantiku..alhamdulillah..Dia permudahkan urusanku..terima kasih Allah..

Malam itu,setelah berakhirnya program Bicara Wanita, aku bergegas ke KTMB..tiketku pada pukul 12.30 malam. Agak takut pada mulanya..namun..aku percaya..Dia sentiasa menjaga dan memeliharaku..semasa menunggu aku sempat berkenalan dengan seorang pasangan suami isteri yang masih romantik walau umur mereka agak berusia. Banyak yang aku dapat dari perkenalan itu.

Aku diuji di dalam kereta api. Aku terpaksa duduk di sebelah lelaki. Namun, aku bersyukur sepanjang perjalanan lelaki tersebut sedang lena di ulit mimpi..agak baik nasib ku ketika itu walau diri sendiri  tidak dapat tidur sepanjang perjalanan…huhu

Alhamdulillah..pada pukul 6.30 pagi aku telah selamat sampai ke destinasi. Kaki terus mengorak mencari tempat untuk menunaikan solat Subuh. Ketenangan kurasai saat mendirikan solat Subuh pada pagi itu..sementara menunggu akhwat yang akan mengambil aku, aku sempat menikmati keindahan ciptaan Ilahi yang melahirkan ketenangan dalam hati ini. Segala masalah di medan Perjuangan di UPSI dapat kulupakan seketika..memang aku agak setabut pada minggu itu..alhamdulillah..jaulah ini memberikan aku kebahagiaan meski aku bergerak seorang diri. Kebersamaan Allah sangat kurasakan tika itu..

Setelah selesai program OSC, aku bersama bekas murabbiyah ku 'merempit' ke USM..hehe

Bermulalah jaulah yang manis ini…

Aku bahagia bertemu sahabat seperjuanganku yang lain di bumi USM ini..

Sangat bahagia…nikmat Allah yang sangat bernilai bagiku…ukhuwah kerana Allah…

Kami sempat singgah ke pasar malam..membeli makanan cita rasa hati..

Makan bersama sahabat-sahabat di sana sangat nikmat ku rasa meski makanan yang dibeli tidak sebanyak mana, namun sangat membuatkan kami kekenyangan..kekenyangan kasih sayang…<3

Esoknya, mereka mengadakan riadah..meski hujan agak renyai, namun perjuangan harus diteruskan..huhu..

Aktiviti yang tidak dapat saya lupakan adalah bermain bowling kelapa di cafeteria..pertama kali seumur hidup..meski hanya dapat menjatuhkan satu botol air sahaja..hehe

Dan bermain badminton di café…agak kelakar..tapi sangat enjoy…

Aktiviti terakhir sangat menggamit memori…kotak beracun..nasib saya agak baik..tidak terkena task walau terkena kotak beracun itu..hehe

Manisnya saat itu..sesungguhnya ia telah membuatkan hatiku ini berbunga-bunga…bersama sahabat-sahabat yang sangat ceria dan comel…rindu sangat untuk bersama dengan mereka lagi pada masa akan datang…Ya Allah..pertemukan kami lagi di sana…

Apa yang agak menarik di sini, Allah mempertemukan saya dengan seorang sahabat alam maya di facebook yang tidak pernah saya kenali sebelum ini…tidak sangka..sangat cantik urusan-Nya…

Hah Qunis…

Pernah menjadi persoalan di minda dan di hati ini siapakah gerangannya pemilik nama tersebut..

Akhirnya..Dia menjawab persoalanku ini melalui jaulahku ini..

Indahnya ukhuwah bila ia kerana Allah..


 Mereka yang ceria...

Mereka yang comel



Kita merancang..dan Dia juga merancang..

Sesungguhnya…perancanganNya is the best..

Yakinlah…

No comments:

Post a Comment