Tuesday, March 6, 2012

Dunia Ditawan Sang Pemberani..

\\

Alhamdulillah, segala puji bagi Ilahi yang telah memberikan kita nikmat kehidupan yang terlalu rencam. Selawat dan salam buat Rasul mulia yang telah menjadi rahmat kepada seluruh alam. Salam perjuangan kepada seluruh yang berani berdada dengan penguasa di seluruh belahan dunia.

Dunia ini adalah milik anak muda dan tanpa mereka dunia begitu lambat bergerak, lesu serta tidak berkutik dan tidak akan berubah! Mereka adalah aktor dipanggung dunia yang akan mencatur landskap sosio politik, dengan kepongahan mereka juga dunia menggelegak dengan pergolakan dan pertarungan. Tanpa anak muda dunia akan sesepi bintang dilangit malam atau tanah kuburan.

Anak muda adalah sekelompok manusia yang mengobrak kezaliman dan menggalang tugas memaknai kehidupan ini. Ya, ungkapan ini ada kebenarannya tersendiri apabila kita menyemak liputan sejarah mengenai episod perubahan politik dan sosial yang berlaku di seluruh dunia sejak zaman berzaman. Rsulullah SAW dibangkitkan dengan anak-anak muda yang berani menentang arus jahiliyah serta sanggup berdada dan menyinsing lengan dengan penguasa yang zalim. Madrasah Nabi SAW telah melahirkan ramai pemuda-pemuda dakwah seperti Mus'ab bin Umair, Talhah bin Ubaidillah, Zubair al Awwam, Saidina Abu Bakar, Uthman bin Affan, Arqam bin abi Arqam. Mereka adalah anak-anak muda yang terasuh dengan semangat yang kental oleh Baginda Nabi SAW.

Di Madinah juga menyaksikan kepahlawanan anak muda yang sentisa menjadi pendokong yang setia kepada Nabi SAW. Sosok kekar anak muda ini sentiasa muncul dan menjadi pemain utama di pertembungan Badar , Uhud Bir Maunah, Ahzab, Hunain, Thoif, Mut'ah, Tabuk dan puluhan perang yang telah bersimbah darah wangi syuhada. Peluh anak-anak muda pemberani ini dipakejkan pula dengan anak muda pentaksub ilmu yang sentiasa menghurungi majlis ilmu di Masjid Nabawi. Mereka mencatat dan merakam butiran ilmu dan akhirnya di zaman Khulafa ar Rasyidin menjadi sang pencerah  yang melata di belahan dunia Islam.

Zaman berzaman yang menali, sambung  menyambung akan menjadi rakaman langit sejarah bagaimana anak muda tidak pernah gagal menjadi penolong agama Allah. Mereka hadir diisaat Islam diterjah oleh musuh mereka sangat setia dipandu oleh ulama Rabbani. Bertempur dengan musuh Allah yang sentiasa mengintai peluang untuk membeaham orang beriman dan memusuhi Islam. Nah lihat..bagaimana Muhammad Al Qasim membuka India saat umurnya 17 tahun, juga Muhammad al-Fateh menawan kota Konstatinopel saat umur masih belasan tahun, sehingga kota agam itu direngkuh dibawah kekuasaan Islam dan akhirnya menjadi adijagat yang memayungi umat Islam selama 600 tahun.

Salahuddin al Ayubi, sang pembebas Palestin juga menoreh sejarah dengan dokongan ratusan ribu anak muda yang menghiasi malam dengan air mata berlinangan bermunajat kepada Allah. Tanah Isra' didakap kembali dengan siraman darah syuhada anak muda yang menyerbu tentera Salibiah ini dipersiapkan diri untuk menadi pembantu agama , bukan dengan angan-angan kosong yang berselimut dengan kesombongan yang membusung. Pekikan dan laungan takbir telah mengiringi kemenangan Islam membebaskan kembali al-Quds, namun tetap dengan bersikapadil terhadap musuh.

Sejarah dunia ini dilakarkan warnanya oleh anak-anak muda ini kerana mereka mempunyai kekuatan semangat, cita-cita, keazaman , idelisme untuk merubah dan menjadi agen perubah zaman. Langit sejarah mengarak awan hitam kaum penjarah, anak muda adalah pelangi yang tersembul indah menghabat mega hitam. Lukisan zaman ini begitu indah untuk dirakam walaupun dibayar dengan harga kesakitan anak muda pemberani.

Dipetik dari buku,
Pemuda Islam Yang Dijanjikan, Prof Dr. Yusuf Al-Qaradhawi.


No comments:

Post a Comment